09 مهر 1393 - 15:23 شناسه خبر: 681 نسخه چاپی

معاون وزیر کشاورزی عنوان کرد

مصرف 200 لیتر آب برای تولید یک کیلوگرم سیب‌زمینی

مصرف 200 لیتر آب برای تولید یک کیلوگرم سیب‌زمینی معاون وزیر کشاورزی عنوان کرد
 معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر به ازای تولید پنج کیلوگرم سیب‌زمینی یک متر مکعب (هزار لیتر) آب مصرف می‌شود که به دلیل بحران آ ...

 معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر به ازای تولید پنج کیلوگرم سیب‌زمینی یک متر مکعب (هزار لیتر) آب مصرف می‌شود که به دلیل بحران آب باید تا پنج سال آینده میزان برداشت سیب‌زمینی به ازای مصرف هر مترمکعب آب دو برابر شود.

به گزارش پایگاه خبریکانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران، عباس کشاورز امروز - چهارشنبه - در ششمین همایش کانون تولید‌کنندگان سیب‌زمینی بذری ایران با موضوع بهبود کمی و کیفی بذر سیب‌زمینی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا‌ و سیما اظهار کرد: در حال حاضر بحران آب مهم‌ترین دغدغه و مساله‌ کشور است؛

وی افزود: سیب‌زمینی محصولی است که مصرف آب بالایی دارد؛ بنابراین باید با مجموعه برنامه‌هایی در زمینه‌ آبیاری بذر مصرف، مناسب کود، آفت‌کش‌ها و مکانیزاسیون و غیره میزان عملکرد سیب‌زمینی در واحد سطح و میزان بهره‌وری آن را در مقابل مصرف آب افزایش دهیم تا بتوانیم تولید این محصول در کشور را اقتصادی‌ کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص نقش بذر سیب‌زمینی در تولید کمی و کیفی این محصول اظهار کرد: باید با توجه به مشکلات موجود به نوع بذر، طول رویش و مصرف آب آن توجه کنیم و فضای تولید سیب‌زمینی را به سمتی هدایت کنیم تا ارقام سیب‌زمینی که تقاضای آب کمتری دارند و در مقابل این تقاضای کمتر عملکرد بالاتر و مقاوم بیشتری به خشکی دارند را ترویج کنیم.

کشاورز درباره‌ سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه‌ تولید محصولات مختلف از جمله سیب‌زمینی اعلام کرد: دولت خود را به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی نمی‌داند و اگر لازم باشد همراه آن است و در این فضا که فعالیت بخش خصوصی آزاد و گسترده است، باید در راستای افزایش کمی و کیفی تولید سیب‌زمینی حرکت کنیم.

وی افزود: در شرایطی که میزان عرضه سیب‌زمینی در بازار مصرف به اندازه محصول استراتژیکی مانند برنج است و به دلیل پایین بودن قیمت آن امکان دسترسی برای اقشار بیشتری از جامعه به این محصول وجود دارد، باید بازار این محصول را به صورت دقیق کنترل کنیم چرا که دولت نمی‌خواهد بازار سیب‌زمینی به حدی نامناسب باشد که مجبور به خرید تضمینی این محصول شود. از سوی دیگر نیز نمی‌خواهد سیب‌زمینی که به مصرف بسیاری از اقشار جامعه می‌رسد از سبد مصرفی آنها خارج و به عنوان یک کالای لوکس مصرف شود چرا که سیب‌زمینی یک کالای اساسی است، نه لوکس.

وی تاکید کرد: تولید‌کنندگان باید بدانند اگر کالایی متناسب با تقاضا نباشد و کیفیت و قیمت آن مناسب نباشد شرایط تامین و تولید در بازار مصرف سخت می‌شود و در این شرایط تقاضاست که تعیین کننده بازار می‌شود.

 

منبع: ایسنا